18. februar 2016

Endnu et projekt, TBR jar


Jeg er virkelig god til at købe bøger, og virkelig dårlig til egentlig at læse disse bøger. Jeg får utrolig mange bøger til anmeldelse, både fra udlandet og Danmark i flere forskellige formater. Derudover er der selvfølgelig også lydbøger eller biblioteksbøger som lige fanger min opmærksomhed.
Mine egne bøger bliver gang på gang glemt eller overset og jeg er derfor begyndt at gå meget op i at læse de bøger jeg allerede ejer.


Et TBR jar er;
For jer, som ikke ved hvad et TBR jar er giver det egentlig sig selv. Det er en krukke - eller en anden form for beholder (i mit tilfælde en fin lille lanterne) som indeholder en masse stumper papir. Skrevet på disse stumper er ulæste bøger. Nogle vælger at skrive udfordringer som 'læs en bog med 500+ sider', 'læs en klassiker' eller lignende i stedet for titler på bøger. 

Idéen er at man så trækker en seddel fra krukken og det er så den bog du skal læse. Det er en utrolig smart måde at læse de bøger fra dine hylder som du måske har glemt eller er usikre omkring. Hvis du vælger at læse en bog som du så senere trækker smider du selvfølgelig bare papiret ud.  

Nogle laver nogle regler som fx; hvis man trækker en bog man ikke har lyst til at læse, så kan man sætte et kryds og lægge den ned igen - men næste gang så skal man læse den! 
Andre giver konsekvenser som at hvis man ikke vil læse bogen (med eller uden kryds) så skal man skille sig af med den osv. 
Jeg har ikke tænkt mig at lave nogen konsekvenser eller regler, men jeg skal i det mindste give bogen jeg trækker en chance! Og hvis jeg kan mærke at det er en bog som ikke lige siger mig noget i øjeblikket så trækker jeg en ny bog, og hvis det er en bog jeg ved jeg ikke kommer til at læse så bliver den lagt i doneringsstakken. Så nemt er det, i hvert fald for mig. 



Already doing it
Read my books eller 'read my shelf' er en af mine største mål for året, og ved hjælp af libib holder jeg styr på hvor mange bøger der egentlig er ulæste på mine hylder.
Ved hjælp af dette spreadsheet som jeg fandt sidste måned holder jeg styr på hvor mange bøger jeg skal læse fra mine hylder hver måned for at nå mit mål og også hvor mange jeg så får læst.
Jeg har også en liste over 12 bøger som jeg skal have læst inden året er ovre.

Mit problem er dog at jeg har utrolig svært ved at beslutte mig - skal det være en klassiker eller en nyere bog? Skal det være en serie eller en standalone? YA eller voksen? Tyk eller tynd? osv. Jeg bruger tit timer på at vælge hvilken bog jeg skal læse og derfor er jeg begyndt at lave 'læsestakke'. Jeg har tænkt mig at lave et post omkring vigtigheden af en læsestak men jeg udvælger sådanset en bunke bøger - baseret på mine mål for året - som jeg så skal læse hver måned. Problemet er dog at jeg alt for hurtigt tager en ekstra bog fra anmelderstakken i stedet for en fra mine bogreoler. Det skal dette TBR jar sætte en stopper for!


Planen
Min plan er så, at jeg hver måned skal tage mindst én bog fra min fine lille 'krukke'. Jeg har allerede en liste hver måned over de bøger som udkommer den følgende måned, bogen fra listen min kæreste har lavet, samt en bogklub bog. Selvfølgelig overlapper disse kategorier en gang imellem og det er da helt fint! Men generelt er der en bog, hvis ikke flere, i hver kategori og måske skal det bare være en enkelt? 
Jeg skal til at prioritere mine egne bøger frem for bøgerne til anmeldelse! 

Selvfølgelig er det hele ikke planlagt endnu, for der skal da være plads til forandring eller ændringer i planer. Jeg har selvfølgelig også lavet dette TBR jar for at jeg nemt kan finde min næste bog i stedet for at bruge timer på at beslutte mig. 



Hvordan bestemmer i jer for hvilken bog i skal læse? Og hvordan holder i en fin balance mellem anmelder-bøger og bøger i selv har købt? 


1 kommentar:

  1. For mig er det vigtigste i boglæsning virkelig, at jeg læser den bog, som jeg har aller mest lyst til lige nu. Jeg har vildt mange klassikere liggende derhjemme, som jeg virkelig gerne vil læse en dag. Men det er sjældent, jeg er i humør til klassikere, så derfor er det sjældent jeg læser dem. Jeg kan slet ikke forestille mig at læse en bog, fordi jeg får at vide, at jeg skal (det gør vi rigeligt af på studiet, haha!), hvilket også er grunden til, at jeg aldrig selv har lavet en TBR-jar. Jeg læser - for så vidt muligt - kun efter humør :)

    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet