2. maj 2016

Ved første blik, Kys

KYS AF LONE DIANA JØRGENSEN, MODTAGET FRA TURBINE. UDKOMMER D. 4 MAJ 2016
Dette er mit første 'ved første blik'-post og har store forventninger med det! Jeg har længe spekuleret over en måde at dele læseoplevelser uden det er deciderede anmeldelser og jeg har et par idéer. En af dem er 'ved første blik' hvor jeg vil dele den første paragraf, mine tanker om det første, eller de første, kapitler, mine forventninger til resten af bogen og den første paragraf så i kan læse lidt med. Da jeg modtager mange bøger til anmeldelse men ikke altid kan nå at læse dem inden for en overskuelig fremtid er dette en god måde at dele dem med jer på.

Denne gang vil jeg snakke om Kys af Lone Diana Jørgensen som jeg modtog i slutningen af april. Kys handler om den første forelskelse i 1940'ernes København og udkommer på onsdag, d. 4 maj.

Ved første blik sagde coveret mig ikke særlig meget, men efter at læse bagsiden og pressemeddelelsen synes jeg det passer perfekt til historien. Den har en vintage-følelse over sig og jeg er blevet helt vild med det nu hvor jeg også har læst første kapitel. Det er ikke et typisk cover for en ungdomsbog, i hvert fald ikke de ungdomsbøger jeg har læst, så jeg synes klart den skiller sig ud fra mængden!

Når det kommer til titlen famler jeg lidt i blinde. Jeg synes det er fedt med så kort en titel som Kys men jeg synes også det er lidt ærgeligt da andre romaner har samme titel. Det passer dog meget godt til første kapitel da vores hovedperson Anna deler et meget lidenskabeligt kys med kæresten Johan.

Så er vi nået til første kapitel! Bogen starter således;
Anna havde tænkt sig at invitere Johan med op til en kop te, for hendes forældre og Vita var ude hos Lisa. Hun skulle lige til at spørge, om de skulle købe noget lækkert hos bageren, men da hun opdagede, at der var tyske soldater i butikken, skiftede hun mening. I det samme kom to af dem ud med en kageæske i hånden, store smil om munden og blankpudsede støvler på fødderne. På ryggen hang deres geværer. Anna skævede til dem. De var ikke meget ældre end hende selv, konstaterede hun og følte et stik af medlidenhed. Den ene sendte hende et smil, men hun så hurtigt væk og satte farten op. Johan gjorde det samme. 
Kys af Lone Diana Jørgensen, side 7 
Jeg blev fanget umiddelbart med det samme, hvilket jeg ikke havde forventet. Jeg holder mig normalt fra alt hvad der har med 1940'erne pga. 2. verdenskrig - vi blev bombarderet med det i skolen og jeg har ikke haft lysten til at læse om det i skønlitterær form. Det, som overbeviste mig om at jeg skulle give bogen en chance er dog, at det ikke decideret handler om verdenskrig. Det er en skildring af livet i den tid, hvilket fanger mig. Selvfølgelig levede de videre selv om der var krig og jeg har egentlig ikke hørt om nogle bøger som fokuserer på livet under krigstiden, hvordan mennesket blev påvirket af krigen. Jeg lytter for tiden til The Book Thief og selvom den ikke direkte fokuserer på 2. verdenskrig er der stadig meget snak om krigen og Adolf Hitler hvor min forventning til Kys er at den fokuserer på dette blomstrende forhold som tilfældigvis finder sted under 2. verdenskrig. Jeg har ingen anelse om nogen af jer forstår hvad jeg mener, men jeg håber det!

Jeg glæder mig meget til at læse videre i Kys og se om jeg har ret i mine forventninger! Det er en ret kort bog med kun 200 sider, så mon ikke jeg er færdig lige om lidt?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar