30. maj 2016

Ved første blik, Darlah - 172 timer på månen

Darlah - 172 timer på månen af Johan Harstad udgives af Klim d. 10 juni. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. 
Jeg er netop begyndt at læse Darlah - 172 timer på månen af Johan Harstad som udkommer på dansk d. 10 juni. Jeg gik praktisk talt igang med at læse den det sekund jeg fik den ind ad døren, og jeg tænkte at jeg lige ville dele et par indledende tanker når i nu må vente indtil d. 10 juni efter min anmeldelse.

Darlah er en bog jeg har haft på min TBR (to be read)-liste i årevis. Det er faktisk en norsk bog som originalt blev udgivet i 2008 og som nu, endelig, bliver udgivet på dansk! Den var populær på booktube i en overgang og det var egentlig der jeg opdagede den. Det var rent held at jeg så den på Klims hjemmeside tidligere på måneden.

Omslaget siger mig ikke særlig meget, jeg tror ærlig talt ikke at jeg ville tænke videre over den hvis jeg fandt den i en boghandel. I første omgang vidste jeg ikke engang at det var den samme bog! Jeg vil dog læse den på grund af indholdet og ikke omslaget, så det gør i bund og grund ingenting.

Titlen er helt klart det, som fanger en i første omgang. På engelsk hedder den blot 172 hours on the moon og det er præcis det jeg hægter mig ved! Det er en ungdomsroman, senere udgivet som voksenroman, som foregår på månen! Det eneste du egentlig behøver at vide, er første del af resuméet;
Det er over 40 år siden, at NASA sendte mennesker til månen. Nu vil de gøre det igen. For at vække interesse for projektet og sikre sig økonomiske støtte lancerer de en international lodtrækning. Tre unge mennesker kan vinde en rejse til månebase Darlah 2, hvor de skal opholde sig en uge. 
Det er helt klart noget for mig! Jeg læser ikke tit science fiction bøger, men når jeg endelig gør, så læser jeg mange på én gang! Jeg har dog også hørt, og læst, at det ikke decideret er en science fiction bog, men en gyser som foregår på månen! Hvis jeg skal være ærlig tror jeg ikke at noget kan afskrække mig fra at læse denne bog!

Jeg har nu læst både prolog og første kapitel, og jeg prøver at skrive så hurtigt jeg kan, så jeg kan komme tilbage til bogen. For my oh my, den er fængslende!
Darlah begynder med sætningen;

"Mine herrer, tiden er inde."
Darlah af Johan Harstad, s. 11 
Hvis det ikke var fordi jeg havde sat mig for at skrive dette indlæg tror jeg ikke at jeg havde lagt bogen fra mig foreløbig! Den er simpelthen så interessant og jeg har lyst til at læse mere! I prologen hører vi om baggrunden for denne lodtrækning; de byggede en base på månen i '72-'74 som de navngav DARLAH 2. Et eller andet skete deroppe og de har billederne til at bevise det! De fik dog besked på at lade det være og det hele blev holdt hemmeligt, nu vil de dog op og undersøge det, igen, og de 3 unge mennesker skal bruges som en distrahering for hvad der egentlig foregår - samt sikre økonomisk støtte til projektet.
Jeg kunne ikke stoppe med at læse prologen, den mindede mig om science fiction møder Dan Brown - på den aller bedste måde og jeg håber vi ser mere lignende i bogen!

I første kapitel skifter tonen dog helt. Vi møder Mia Nomeland som i den grad ikke vil til månen! Hendes forældre bliver dog ved med at presse hende, men hun giver ikke efter. Indtil videre er jeg egentlig irriteret på Mia, ikke at hun ikke vil til månen - for det vil jeg egentlig heller ikke - men hun er lidt træls, for at sige det på godt jysk. Hun er så vred og irriteret på alt og alle - jeg håber ikke at hun er sådan gennem hele bogen.


Indtil videre er jeg stadig vild med bogen og glæder mig til at læse mere! Jeg ved ikke hvorfor jeg altid har haft en idé om at det var en længere bog når jeg altid har vidst at den er omkring 300 sider lang. Jeg har allerde smugkigget lidt og foruden annoncen som i kan se på billedet er der også billeder og mindst én plantegning. Jeg kan ærlig talt ikke vente!

Min anmeldelse er at finde på bloggen på udgivelsesdagen, d. 10 juni.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar