10. maj 2016

Prinsesse Bari af Hwang Sok-yong

Prinsesse Bari af Hwang Sok-yong, udgivet af Tiderne Skifter d. 18 marts 2016. Modtaget til anmeldelse fra forlaget. Orig. titel:  바리데기 og udg.  3/5 stjerner. 
Prinsesse Bari er ikke en type bog jeg normalt læser, men resuméet overtalte mig- så meget at jeg endda måtte kontakte forlaget om et anmeldereksemplar. Jeg elsker at læse nyfortolkninger eller genfortællinger af eventyr, og på en måde passer Prinsesse Bari ind i dette;
' Med afsæt i et gammelt folkeventyr om prinsessen, der begiver sig ud på en lang rejse for at finde Livets vand og redde sin far, har den koreanske forfatter Hwang Sok-yong skabt en levende fortælling om vores egen tid. '
Da jeg havde læst det stykke var der ingen tvivl om at jeg måtte have fat i bogen. Vi får endda historien om prinsesse Bari fortalt gennem bedstemoderen, hvilket jeg sætter megen pris på.
Kort fortalt følger vi Baris liv fra fødsel til ung voksen. Hun møder utrolig megen lidelse gennem denne korte periode og man kan ikke andet end at have sympati for hende.

Begyndelsen var utrolig fængslende, jeg er forbløffet over hvor mange informationer vi får om hver karakter og hvor tæt på Baris familie vi egentlig kommer. Det første stykke beskriver Baris barndom, helt fra fødslen, og jeg må indrømme at den er ret så sørgelig. Bari er den syvende datter, hvilket faderen klart ikke er tilfreds med, så moderen pakker Bari ind i et tæppe og lægger hende ud i skovbrynet for at dø. Jeg gispede da jeg læste det stykke, sikke en forfærdelig start på livet! Man er simpelthen så uønsket at man bare bliver forladt. Dette er også grunden til at bedstemoderen giver Bari navnet 'Bari' for forladt. Moderen tænkte på andre navne som 'Mian' for undskyld eller 'Sopsop' for fortvivlelse.
Jeg synes hele tiden det blev værre og værre. Det må være forfærdeligt at vokse op med forældre som egentlig ikke vil have dig og ikke lægger skjul på det. Moderens navne er ret klare og hendes handling siger endnu mere.
Jeg har altid fundet betydningen af navne særlig interessant og jeg elsker at der bliver gjort så meget ud af navnebetydning i Prinsesse Bari.

Selvom Bari får sådan en forfærdelig start på livet bliver det ikke bedre. Hvis jeg skal være helt ærlig vidste jeg ikke om jeg skulle grine eller græde gennem det meste af bogen. Jeg har allerede nævnt at hun møder megen lidelse, og det gør hun virkelig!
Bari mister langsomt sin familie og i en ung alder bliver hun smuglet til London - hvor hun møder mere lidelse og ulykke.

Jeg følte utrolig meget for Bari gennem hele bogen, og det er bizart hvor skævt hendes liv går. Jeg vil ikke spolere bogen for jer, og vil derfor ikke gå ind i detaljer; hun bliver forladt, gang på gang og selv når du ikke tror det kan blive værrere, så bliver det altså værrere. Jeg tror aldrig jeg har læst en bog hvor så megen ulykke rammer en enkelt karakter!

Jeg tror efterhånden i har fundet ud af, at jeg elsker kærlighedshistorier. Jeg elsker at læse om hvordan folk har mødt hinanden og hvordan de egentlig fandt sammen. Baris forældres historie er nok en af de sjoveste jeg længe har læst. Faderen kom hjem fra universitetet en dag, trådte en af døren hjemme hos moderen og fandt en korthåret ung pige. Det blev meddelt at hun var hans kone. Så meget for en romantisk historie! Jeg grinte højlydt da jeg havde læst det stykke, sikke en overraskelse at komme hjem til.

Alt i alt er Prinsesse Bari en kort bog som indeholder så meget mere end man regner med! Specielt ulykke og lidelse. Bari har dog også nogle bedre øjeblikke og det gør det om noget nemmere at læse om hendes ulykke. Jeg nød at læse om Bari og at lære hende at kende, jeg nød at følge hendes liv på så nært hold - men det gjorde også at jeg følte alting så meget mere.
Selvom jeg godt kan lide bogen blev jeg dog også en smule skuffet. Jeg synes der manglede et eller andet gennem det meste af bogen, der var en vis distance mellem mig og historien og det havde stor effekt på min læsning og vurdering af bogen.


Prinsesse Bari er ikke for sarte sjæle! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar