16. januar 2016

Sanddrømmeren af Sidsel Katrine Slej

Serie: Sanddrømmeren, #1
Udgivelsesdato: August 13, 2013
Forlag: Turbine
Genre: Ungdomsbøger, fantasy
Format: Paperback, anmeldereksemplar
Kilde: Modtaget fra Turbine til gengæld for en ærlig anmeldelse
Antal sider: 251 sider 
Min rating: ★★★★.5/5

GoodreadsBogreolen.dkSaxo

Det betyder ikke noget, at Fréas drømme tit bliver til virkelighed, siger hendes mor, men da en jætte bryder ind om natten og angriber dem, må moren indrømme, at de ikke er som andre mennesker. Langt fra. Fréa er en valkyrie, og vølven har spået, at Fréa skal blive den mægtigste sanddrømmer nogensinde — en valkyrie, der kan se fremtiden i sine drømme.  
Fréa må tage til Asgård for at blive oplært som valkyrie og bo blandt de gamle, nordiske guder. Her begynder en uventet rejse, hvor hun knytter stærke venskaber og oplever en spirende kærlighed.
Men uhyggelige drømme om is, blod og en brændende himmel hjemsøger Fréa. Er det en sanddrøm? Og kan hun forhindre det i at ske?   

Bogen byder på en blanding af kærlighed og spænding i et fantasy-univers med et nordisk twist.  

I Sanddrømmeren møder vi Fréa. Fréa har ingen idé om at hendes liv snart bliver vendt på hovedet og at hun er en del af en gammel mytologi. Sammen med Fréa lærer vi om einherjer, valkyrerier, bifrost, sanddrømmere, det nutidige Asgård og meget mere.
Fréa er en utrolig stærk pige, hun er dog stadig teenager, og det afspejles også i hendes håndtering af situationen, men hun bryder ikke sammen under alle disse nye forhold og det er beundringsværdigt. Fréa skal omstille sig til et liv i Asgård hvor hun er valkyrie, hvor de gamle traditioner ikke blot er gamle traditioner og hvor hendes slægt er en af de største. Fréa går fra at være et 'ubetydeligt' menneske til at være en smuk, ung valkyrie - en omstilling som Fréa har svært ved at kapere.
I starten var jeg ikke overbevist omkring Fréa, det tog mig derfor lidt tid at varme op til hende. Jeg kan dog med glæde sige at jeg er ret glad for hende nu! Hun tager nogle dumme valg og gør ting som hun burde vide at hun ikke skulle - men det gør hende mere menneskelig, om man så må sige, og jeg elsker hendes 'fejl'. Fréa er en karakter med mange sider og klart et godt valg som hovedperson.

Jeg er så forbløffet over alle karaktererne i denne bog! I starten var det lidt af en mundfuld med hele slægtshistorien men det giver bare et eller andet ekstra! Jeg elsker at Fredrik, Fréas bedste ven, er søn af hendes forældres bedste venner. Magne, som er en hel speciel karakter som ingen egentlig ved noget om, er nok en af mine favoritter. Aislinn er en fantastisk veninde og en vidunderlig kriger.
Jeg kan nævne mange andre karakterer som jeg elsker og jeg kan også remse alle de ting op jeg elsker omkring dem. Jeg vil dog overlade denne oplevelse til jer, jeg vil derfor kort sige at karaktererne er velskrevne, ingen af dem er gode eller onde og ingen af dem er flade. Sidsel Katrine Slej har gjort et fantastisk job når det kommer til karaktererne!

Sanddrømmeren er en bog du ikke bare kan lægge fra dig! Begyndelsen er måske en smule langsom i forhold til resten af bogen, men mange personer, steder og lignende skal introduceres først. Der er dog ikke en eneste del af denne bog som er decideret 'kedelig'.
Du bliver transporteret rundt i Asgård, Midgård (=vores verden) og den nordiske mytologi. Du finder ud af ting om de nordiske guder som du aldrig havde troet og måske ikke engang har lyst til at vide. Du bliver taget med på en vidunderlig rejse som ikke lader dig slippe - selv ikke når sidste side er vendt.

Venskab er en stor del af Sanddrømmeren, næsten lige så stor en del som familie. Kærlighed gør også krav på sin del, men ikke i et nært så stor omfang. Hver af disse tre dele er vidunderligt udført. Jeg elsker at venskab er så vigtigt i Sanddrømmeren, og familie ligeså. Kærlighed gør dog altid lidt ekstra, men det er tit at det overtager hele historien - det er dog ikke tilfældet i denne bog.

Efter blot at have læst et par sider var jeg fanget! Jeg læste Sanddrømmeren på en dag eller to, den var dog det eneste jeg tænkte på når jeg ikke sad med den. Det er længe siden en bog har fanget mig på denne måde.
Historien er medrivende og karaktererne er velskrevne. Jeg må indrømme at jeg knap havde vendt sidste side i Sanddrømmeren før at jeg fandt efterfølgeren, Runemagikeren, frem.

Det er lang tid siden jeg sidst læste om nordisk mytologi og min viden omkring emnet er derfor utrolig begrænset. Jeg er derfor taknemmelig for at vi får alt forklaret på en måde som ikke føles tvunget, men naturlig.

Nu hvor jeg har sagt så mange kærlige ord om Sanddrømmeren er det kun i sin ret med lidt ris; udførelsen af bogen kunne være gjort lidt bedre. Til tider bliver dialogen en smule 'tvunget' eller 'kunstig'; så sagde moderen det, så sagde moderen noget andet osv. Dette går igen igennem hele bogen - og det er ikke kun dialogen der føles kunstig eller tvunget - selvom det for det meste er der problemet ligger.
Jeg har dog stadig givet bogen 4.5 ud af 5 stjerner da historien kan stå for sig selv. Jeg kunne nemt have givet den 3 eller 4 stjerner på grund af udførelsen, men fordi jeg er så forbløffet over fortællingen og fascineret af universet kan jeg ikke med rette give den mindre end 4.5.

Til slut; Der er en masse ting jeg gerne vil fortælle og snakke med jer om, men jeg har ikke lyst til at spoile noget for jer! Jeg vil derfor advare jer om at anmeldelsen, eller diskusionen som den med rette burde kaldes, af Runemagikeren nok bliver ret så lang, men i det mindste spoiler jeg jer ikke! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar