Genre: Ungdomsbøger
Format: Digitalt anmeldereksemplar
Kilde: Modtaget fra forlaget til gengæld for en ærlig anmeldelse
Antal sider: 358 sider
Min rating: ★★★/5

Goodreads Saxo Bogreolen.dk

Lara Jean har aldrig indrømmet det, når hun var forelsket i en dreng. Det ville jo alligevel ikke blive til noget. I stedet har hun skrevet et kærlighedsbrev til hver enkelt, hvori hun har fortalt om sine følelser - og derefter har hun lukket brevet og gemt det i sin hatteæske og aldrig gjort mere ved sagen. Brevet er lukket og forelskelsen ude af verden.
Men en dag opdager Lara Jean, at hendes hemmelige breve på en eller anden måde er sluppet ud i verden, hvilket får hver af hendes tidligere forelskelser til at konfrontere hende med, hvad i al verden der foregår, og hvad de breve skal betyde.

Der er blandt andre hendes første kys, drengen fra sommerlejren og endda hendes søsters ekskærste, Josh. Men efterhånden som Lara Jean arbejder sig igennem de pinlige og akavede spørgsmål, finder hun ud af, at der måske også kan komme noget godt ud af brevene. Trods alt.

Jeg havde sådan set sagt til mig selv at jeg ikke skulle læse den her, så jeg stod med lidt af et dilemma da jeg modtog den. Skulle jeg læse den eller skulle jeg ikke? Den egentlige grund til at jeg ikke ville læse den var, at jeg havde prøvet at læse den engelske udgave 2 gange, men jeg læste aldrig mere end 50 sider. Jeg sprang dog ud i det en tidlig morgen hvor jeg ikke vidste hvad jeg skulle læse, og inden jeg gik i seng igen havde jeg læst den færdig.

I forhold til at jeg ikke havde særlig høje forventninger og egentlig ikke havde lyst til at læse den var jeg utrolig glad for Hvis bare du var min. Og jeg bliver nødt til at indrømme, at jeg blev nødt til at skaffe efterfølgeren med det samme, jeg havde vendt sidste side. Det skal siges, at jeg fint kan vente med at læse næste bog i serien normalt, denne gang måtte jeg dog have den næste bog med det samme!

Hvis bare du var min overraskede mig. Det er ikke bare en roman om kærlighed, men også om venskab og båndet mellem familiemedlemmer. Lara Jean, Katherine ('Kitty') og Margot har et fantastisk forhold til hinanden selvom de er søstre, Margot og Lara Jean er praktisk talt bedsteveninder! De tager også hånd om deres far og snakker ordentligt til hinanden. Jeg ville ønske at jeg havde sådan et forhold med min yngre søster.
Jeg elsker også deres hengivenhed til hinanden, uanset om det er omkring en dreng, hemmeligheder eller noget andet så er de der for hinanden eller træder tilbage, hvis det er det, der skal til.
Jeg elsker når familie er et vigtigt tema i ungdomsbøger, da jeg synes for mange unge, også i litteraturen, er ligeglade med deres familie eller i hvert fald bare 'glemmer' dem. Og i stedet for at vi har søstre som hele tiden skændes eller ikke behandler hinanden, eller deres forældre, godt, har vi Lara Jean, Katherine og Margot.

Som vi så populært siger i vores lille litterære samfund; 'all the feels'. Jeg gik helt klart igennem hele mit følelsesregister under læsningen af Hvis bare du var min. Jeg var anspændt igennem hele sidste halvdel hvor jeg bare håbede at hun ville finde sammen med den rigtige fyr, jeg grinede højt, jeg græd, jeg blev vred og jeg var fortvivlet. Jeg slappede ikke af før sidste side var vendt og jeg kunne ånde lettet op - i 30 sekunder - og så hastigt finde den næste, og sidste, bog i serien.
Jeg blev grebet af bogen og kunne ikke slippe den, selv efter at jeg havde læst den færdig. Det er en vidunderlig historie!

Jeg hvade ærlig talt ikke forventet at være så glad for Lara Jean som jeg endte med at være. I starten synes jeg hun var en smule ynkelig og lidt af en bangebuks. Da Margot rejser til Skotland for at studere vokser Lara Jean dog og bliver en stærk, selvsikker, ung kvinde som jeg beundrer. Hendes udvikling gennem bogen er inspirerende og jeg håber at nogen kan finde håb i denne udvikling.

Mit største råd til dig er; skaf begge bøger og læs dem! Selv hvis du ikke er sikker på at ville læse 2'eren er du nødt til at have den hjemme for selvom bogen ikke ender med en decideret 'cliffhanger' ender den på en sådan måde, at du bare bliver nødt til at have den næste bog!