8. november 2015

et par tanker om; George af Alex Gino

Original titel: George
Udgivelsesdato: August 25., 2015
Forlag: Scholastic Inc.
Genrer: Middle Grade
Format: Lydbøg
Kilde: Storytel
Antal sider: 240 sider (ca. 3 timer)
Min rating: ★★★★/5

Goodreads ⎜Saxo

When people look at George, they see a boy. But George knows she’s a girl.

George thinks she’ll have to keep this a secret forever. Then her teacher announces that their class play is going to be Charlotte’s Web. George really, really, REALLY wants to play Charlotte. But the teacher says she can’t even try out for the part … because she’s a boy.

With the help of her best friend Kelly, George comes up with a plan. Not just so she can be Charlotte – but so everyone can know who she is, once and for all.


GEORGE is a candid, genuine, and heartwarming middle grade about a transgender girl who is, to use Charlotte’s word, R-A-D-I-A-N-T!

George var meget fremme på de populære medier omkring udgivelsen men jeg har ikke set meget til den siden. Det er dog en yderst god bog som jeg med glæde anbefaler!

George overraskede mig på mange planer, jeg havde ikke rigtig læst hvad den handlede om men jeg vidste at det var noget med en transseksuel ung person. Det viser sig at være George på 10 som inderst inde føler sig som Melissa. Jeg synes det er vildt at man kan vide det med så stor sikkerhed i sådan en tidlig alder.
Jeg ved ikke hvad jeg egentlig havde forventet, men uanset hvad er jeg utrolig overrasket. Jeg var totalt opslugt af historien, jeg gispede, jeg grinede og jeg blev forbavset. Den er så fordomsfri at det burde være umuligt og så sød at mine kinder bogstavelig talt gjorde ondt efter at smile.

Der er ingen tvivl om at George virkelig er Melissa, den er skrevet i en sådan stil at den ikke efterlader nogen form for tvivl om Georges følelser omkring sit køn. Man kan føle frustrationen når hun bliver benævnt som 'hankøn', 'mand', 'ung fyr' eller lignende.
Hun vil så gerne spille Charlotte i Charlottes tryllespind men da hun udadtil er en dreng kan hun ikke få rollen. Hendes bedsteveninde Kelly er dog en af de bedste karakterer jeg længe har læst om; hun støtter Melissa igennem det hele. Kelly er den første Melissa betror sig til omkring det at hun føler sig som en pige selvom hun er en dreng og Kelly tager det så fint! Hun er selvfølgelig overrasket i starten, hvem ville ikke være det?, men hun godtager det så let som ingenting og George er Melissa! De er piger sammen og Kelly lærer Melissa at acceptere sig selv som hun er; der er ingenting galt med hende.

Melissa betror sig derefter til familien, det bliver ikke accepteret eller taget for gode varer ligesom med Kelly, men efter et stykke tid bliver hun dog også accepteret af familien. Denne accept af hendes inderste følelser gør mig helt varm om hjertet. Jeg synes stadig det er vildt at man kan vide sådan noget i så tidlig en alder, men selvfølgelig; hvis man ikke føler sig tilpas i sin krop er der ingen aldersgrænse.

Dette er ikke så meget en anmeldelse som en opfodring til alle om at læse George. Jeg ville dele mine tanker omkring den med jer og håbe at i vil nyde den lige så meget som jeg gjorde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar