28. oktober 2015

You af Caroline Kepnes

Original titel: You
Serie: You, #1
Udgivelsesdato: September 30., 2014
Forlag: Simon & Schuster Audio
Genrer: Voksen, thriller 
Format: Lydbøg
Kilde: Audible.com
Antal sider: 422 sider (11 timer og 6 minutter)
Min rating: ★★★★/5

GoodreadsSaxoBogreolen.dk


Da den håbefulde unge forfatterinde Beck besøger den boghandel, hvor Joe arbejder, falder han med det samme for hende. Beck er alt, hvad Joe nogensinde har ønsket sig - smuk, sej, knivskarp og virkelig sexet. Joe vil have hende for sig selv og stopper ikke, før han får sin vilje. Han bryder ind i hendes lejlighed, stjæler hendes telefon og hacker hendes e-mailkonto - han forvandler sig med andre ord til en stalker.

Men Joe er en god fyr, og mens han langsomt tager kontrollen over Becks liv uden hendes viden, kan hun ikke lade være med at falde for den mand, som jo nærmest synes skræddersyet til hende. Så da hendes irriterende kæreste Benji på mystisk vis forsvinder, kan Beck ikke længere modstå Joes tilnærmelser, og sammen tumler de ned i en turbulent affære med dødelig udgang.


Caroline Kepnes' DU er en urovækkende historie om den inderlige passions bagvedliggende mekanik, og fra stalker til kæreste er Joe den ultimative antihelt: skræmmende begavet, indsmigrende og helt og aldeles tiltalende. En spændingsroman, der ligger godt for Gillian Flynn-læseren.

 Jeg har i lang tid været interesseret i You, specielt da en stor del af den er fortalt i 2. person og det sker ikke særlig tit. Ligesom alle andre populære bøger var det med et meget tøvent klik på musen at jeg købte bogen og begyndte at lytte til den. Jeg kan dog med glæde indrømme at jeg elskede den med det samme og det er længe siden at en bog har overrasket og overrumplet mig som You har gjort.

For at være ærlig havde jeg ikke læst resuméet før jeg læste bogen så da den startede i en boghandel blev jeg meget positivt overrasket! Jeg havde forventet en bog med en stalker som skulle være virkelig god og det fik jeg i den grad! Jeg fik også en bog som omhandler litteratur i en stor grad og det gør kun bogen bedre!
Dette var klart en af de bedste overraskelser da bøger med litteratur automatisk er bedre!

Vores fortæller i You er selvfølgelig stalkeren; Joe. Joe var alt andet end jeg havde forventet. Mine fordomme sagde at han ville være svær at relatere til, han ville være sindssygt skræmmende og han ville i det hele taget være fritaget for empati. Den Joe jeg mødte i You var skræmmende men jeg kunne lide ham! Jeg kunne nogle af de konklusioner han kom frem til og i det hele taget var han mere beskyttende end jeg havde forventet.
Hvis man udplukkede visse passager ville det tyde på at det bare er en mand som er forelsket. Jeg kunne fornemme denne kærlighed han følte for Beck og denne fascination af hende. Han mener at Beck også er besat af ham og det er jo også sandt til en vis grad.
En ting skal siges; han er helt klart ikke 'normal', han er ikke bange for at tage liv og han går til uanede længder for at få hvad han vil have. Han er dog stadig en af de bedste karakterer jeg længe er stødt på!

Guinevere Beck er pigen som bliver stalket og jeg havde forventet en karakter som jeg ville have sympati med og virkelig have ondt af hende fordi hun bliver stalket. Igen, sådan var det ikke. Jeg kunne ikke fordrage Beck i begyndelsen og selvom jeg kunne lide hende en smule mere til slut er hun klart ikke en favorit. Jeg overrasker mig selv i at være i stand til at sige at jeg faktisk kan lide Joe mere end Beck - specielt når mine forventninger ikke stemmer overens med dette.

En anden ting jeg ikke havde forventet er hvor 'fræk' eller 'sexet' den egentlig er. Onani er klart oppe at vende igennem historien, sex skal da også beskrives og seksuelle fantasier og tanker lægges der heller ikke skjult på. Jeg har ikke noget imod noget af det, men når jeg bliver overrumplet af det under min læsning så går jeg lidt i forsvarsstilling. Det værste er dog når man lytter til bogen, og ikke bare læser den, i toget når de frække scener kommer uventet og man føler at alle kan høre det. Det er ikke noget jeg er helt glad for men det viser bare hvor meget ord påvirker!

Jeg havde forventet at den ville være mere uhyggelig idet den har 2. personsfortælleren inkluderet. Dog er dette ikke tilfældet da det 'du' der bliver tiltalt er Beck og ikke læseren. Den er dog stadig gruopvækkende og giver da gåsehud til tider men mareridt giver den nok ikke.

You er et fantastisk eksempel på en bog som går imod alle mine forventninger men som jeg alligevel ender med at elske! Jeg blev gang på gang overrasket og overrumplet men det var en fantastisk oplevelse som jeg håber jeg får igen når Hidden Bodies, efterfølgeren, udkommer.

Jeg ved ikke hvorvidt jeg vil anbefale lydbogen fremfor bogen idet jeg kun har lyttet til den, men at lytte til den fremfor at læse den giver en helt anden oplevelse af bogen og det er en ret god lydbog at starte med hvis du ikke er vant til lydbøger!


2 kommentarer:

  1. Hvor er jeg glad for at du kunne lide den!
    Og ja, det er lidt skræmmende at man faktisk godt kan lide Joe ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså en fænomenal bog! Jeg elsker at man bliver så glad for Joe.
      Er du forresten på netgalley? Hidden Bodies, næste bog om Joe, kan findes der til gengæld for en ærlig anmeldelse :)

      Slet