7. september 2015

Hvad hjertet ved af Jessi Kirby

Original titel: Things We Know by Heart
Udgivelsesdato: 27. august 2015
Forlag: Forlaget Carlsen
Genrer: Ungdomsbøger (YA)
Format: Digitalt anmeldereksemplar
Kilde: Lindhardt & Ringhof
Antal sider: 263 sider
Min rating: ★★★★/5

GoodreadsBogreolen ⎜Saxo

Quinns liv går i stå, da hendes kæreste Trent dør i en tragisk ulykke. Han var organdonor, så hun trøster sig med, at hans død redder livet for andre.

Quinn har altid ment, at essensen af et menneske findes i hjertet, så for at komme videre vil hun finde den person, der har modtaget Trents hjerte. Han ønsker ikke at møde hende, så hun opsøger ham i hemmelighed - hun må bare så ham.


19-årlige Colton viser sig at være noget helt andet, end Quinn havde forventet, og hun har svært ved at holde sig væk. Men er det Colton selv eller Trents hjerte, hun er ved at forelske sig i? Og hvordan skal hun få fortalt Colton, hvem hun er?

Hvad hjertet ved har været en af de bøger jeg har set mest frem til at læse i år. Jeg modtog den engelske version som både lyd- og e-bog kort efter den blev udgivet. Problemet siden udgivelsen har dog været at historien ikke fangede mig, hverken som lyd- eller e-bog. Jeg gav den dog en tredje, og sidste, chance efter jeg modtog den danske version og det er jeg utrolig glad for at jeg gjorde.

I Hvad hjertet ved møder vi Quinn, som er hovedperson, og Trent, som er Quinns afdøde kæreste. Vi møder også Colton Thomas som har modtaget Trents hjerte og Quinns storesøster, Ryan. Vi møder selvfølgelig mange ande karakterer men dette er dem jeg vil lægge vægt på i min anmeldelse af bogen. 

Jeg startede bogen på en frisk og jeg kan ikke ærligt sige at den fangede mig. Da jeg havde læst størstedelen af bogen blev jeg dog opslugt af den. Selvom starten er utrolig smuk er den, for mig, ikke fængende. Jeg havde ikke svært ved at lægge den fra mig, men til tider blev jeg nødt til det da tårerne pressede på. 
Bogen starter meget brat med at Trent bliver kørt ned af en bil og dør. Jeg havde utrolig svært ved at komme over det punkt idet både Quinn og Trent er på alder med mig og min kæreste og man ved aldrig hvornår sådan noget kan ske. Det er dog stadig interessant at se hvad dette gør ved Quinn og hvordan hun sørger over hans død. At hun havde svært ved at komme videre, som hun foretrækker over 'komme over', er en underdrivelse. Jeg forstår hendes modvilje og frygt for at give slip på ham og derved glemme ham. Jeg tror selv jeg ville reagere som hende og det er rart at se hendes udvikling - hvordan hun går fra at sørge til at komme videre. 

Colton er klart en af mine favoritter i denne bog. Han er utrolig frisk og, fordi han ved at hver dag kan være den sidste, utrolig spontan. Colton har en personlighed jeg altid har ønsket at have; han er udadvendt, spontan, rar, charmerende og afslappet. Der er en klar forskel mellem Quinn og Colton og for at være ærlig har Colton og Quinns søster, Ryan, flere ligheder. 
Jeg elskede Ryan! Endnu en gang er spontanitet et nøgleord og hun er bare sådan et frisk pust! Hun har meget gåpåmod og tror på 'fake it 'till you make it' - hvilket jeg også gør. Quinn og Ryans forhold er et virkelig godt forhold. De snakker sammen og prøver at hjælpe hinanden gennem skårene. Jeg ville ønske mig og min søster havde bare en lille del af hvad de har. Ryan er klart en af mine yndlings karakterer ligesom Colton er. 

Derudover kan jeg virkelig godt lide Colton og Quinns forhold. Colton får Quinn ud af sin skal samtidig med at han hjælper hende med at komme videre - uden han egentlig er klar over det. De havde begge to brug for hinanden og på sin vis fuldender de hinanden. Jeg elskede hvordan han tog hensyn til hende, hvordan han vidste at hun havde brug for tid og plads - og endda respekterede det. Han er en gentleman i vore dage og han er helt klart en god tilføjelse til Quinns liv! 

Jeg er ikke helt så imponeret eller 'op at køre' over historien som jeg er over karaktererne. Det var helt klart karaktererne som fik mig til at fortsætte med at læse, men jeg må indrømme at historien er sød. Colton er glad for vand så meget af historien finder sted ude på vandet eller nær vand. Jeg kunne forestille mig idyllen i det men jeg er ikke i nærheden af så glad for vand som Colton er! Det er dog et utroligt smukt billede som Kirby maler med sine beskrivelser! 
Det som irriterede mig mest ved historien er nok at Quinn ikke rigtig kan bestemme sig, så et godt stykke af tiden handler det om hende og om hun mon skal se ham igen. Jeg er heller ikke fan af den typiske 'boy meets girl, trouble, everything falls into place' opskrift. Så det trak klart ned. 

Det er dog en meget følelsesladet historie og som jeg nævnte tidligere pressede tårerne på en gang imellem. Jeg kan også ærligt indrømme at der blev fældet en tåre eller to under læsningen. 

For hurtigt at opsummere: 
  • Virkelig gode karakterer
  • Okay historie 
  • Fantastiske beskrivelser 
  • Følelsesladet, en 'tear-jerker' 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar